torsdag den 20. september 2007

Jeg er stor

fan af Poul Lillesøe. Hvem, siger I måske derude i blogverdenen. Poul er en kunstner, som man må og skal stifte bekendtskab med - bare én gang i sit liv. Mage til livsstykke, skal man altså lede længe efter.
Til november bliver han 90 - nej, jeg ved ikke nøjagtig, om det lige er i november han fylder - men Skovhuset i Værløse har en udstilling med ham til november, i anledningen af at han fylder 90 og hvem kommer? Det gør jeg.
Hvorfor kan jeg så, så godt lide ham. Han er utrolig alsidig i sin kunst, han tiltaler mange og bredt. Men måske er det også mennesket bag, jeg er faldet for.

Kan altså ikke huske årstallet (Poul kan sikkert), men det må ha været engang i starten af 90'erne, der skulle Poul udstille i Skovhuset. Jeg har været med i mange år, som bestyrelsesmedlem, og lige til den her udstilling, skulle der bruges mange hænder. Vi afsluttede med at gå ud og spise på den lokale italienske restaurant. Her havde jeg fornøjelsen af, at have Poul til bords. Vi havde en vældig god og hyggelig aften, som jeg altid vil huske.
Men han skældte mig ud. Jeg havde købt en af hans tegninger, og nu havde han fortrudt, at han havde solgt den - for billigt, som han sagde. Det er et af hans allerførste værker og jeg er jublende lykkelig for det. Han får den aldrig tilbage, selvom jeg godt nok har været tæt på, at pakke den ind og tage det med til receptionen lørdag den 10. november. Har lige forhørt mig hos Jens, om billedet skulle gives retur, han sagde nej. Hmmmm.
Lige nu er samlingen oppe på 5 stk's af Pouls kunst. De sidste 4 blev købt på lauritz.com til en helt uhørt lav pris, så spørg lige hvem der er glad.

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kan godt forstå dig og nej Poul skal ikke have den tilbage....

Unknown sagde ...

For hulan da, hvor er du hurtig shabby (snappy)- ok, så bliver den hængende.

Anonym sagde ...

Jeg synes også, at billedet er dit og ikke skal sælges tilbage. Men man kan jo også godt forstå en kunstner, hvis han helst vil beholde alle sine værker selv ;-)

et cetera sagde ...

Ja, her må du tøjle din hjertensgodhed! Det billede skal du beholde og glæde dig over - ét eller andet sted må det vel også glæde Poul at det har et "hjem" hvor der virkelig sættes pris på det?

Unknown sagde ...

Kæreste madame, jeg kunne aldrig - og det ved et cetera - drømme om at "sælge" det tilbage. Næ, det skulle være en gave, for at glæde ham til hans føsdag.
Men I har jo begge ret, så det bliver hængende, men jeg kan ikke li' at mennesker er kede af det og når han nu savner sit billede. Hmmmmm.

kokken sagde ...

Tror alligevel ikke han savner det SÅ meget - men du kunne da tage det med for at få det signeret en ekstra gang - men det var måske lige frækt nok :-) Dejligt billede og selvfølgelig skal du beholde det. Kram herfra!

Unknown sagde ...

Det tør jeg ikke fr. koch og det er signeret. Kram i lige måde

kokken sagde ...

Er nødt til at fortælle dig at det link du henviser til bl.a.nævner lidt om min nabo Bjarke Regn Svendsen. Ja, man kan vist godt sige at verden er lille.

Anonym sagde ...

Behold det,Sister Bonde, men hvor er det dog dejlige ting han laver..Jeg har noteret mig datoen.

Unknown sagde ...

Hvad for et af linkene fr. koch?

Jeg lader det hænge - helt bestemt Anne.

kokken sagde ...

Poul Lilesø's hjemmeside :-)

kokken sagde ...

... og nu kan jeg så læse mig til at han ovenikøbet også har udstillet hos Vestjysk Kunstmuseum i 2005. Ikke for noget men det ligger lige udenfor min havelåge, og jeg har været med til at samle penge ind til at det overhovedet kunne blive en realitet....

Unknown sagde ...

Jeg var også med til at samle penge til Skovhuset i Værløse. Det er godt nok en sej proces, men hvor kan vi være stolte bagefter. Jamen så kender du jo Pouls kunst fr. Koch?

kokken sagde ...

jeps :-)