onsdag den 19. marts 2008

2 slags

hjemmelavede sild er klar.Den hvide sild laves hvert år, og "plejer" at være en succes, den opskrift kan I få. Den røde sild, laves altid efter ny opskrift, da jeg ikke har fundet DEN helt rigtige endnu. Opskriften på den røde kommer senere, hvis der ytres tilfredshed rundt om bordet. Der er samme mængde sild i glassene, men der er mere fyld i den røde sild. Karry-salaten er lavet ekstra i år, til mors rigtigt hjemmelavede sild, hvis nogen fik lyst til en klat ;o)

Hvid sildesalat:

1½ dl. cremefraiche 18%, 2 tsk. sød mild sennep, 3 spsk. kapers (uden lage), 1½ spsk. revet frisk peberrod. 150 g finthakkede syltede asier, 3 - 4 sildefileter skåret i fine strimler.

Vend cremefraiche, sennep, kapers og peberrod sammen, kom asier og sild i. Pynt evt. med karse el. stil ved siden af. Den er bare så nem og så god, og der er intet tilbage til næste dag. I glasset er der dobbelt portion af ovenstående mængder.

Karry-salaten er total på slum: ½ god mayonnaise, ½ 18% cremefraiche, karry, salt, peber, lidt sukker, lidt eddike, fint hakket løg, små tern af æble, lidt sennep. Hvis man er heldig og rammer det hele rigtig, så er den god.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den lyder virkelig også go' - den "hvide" sildesalat - den skal ihvertfald prøves og måske allerede her i påsken :-) Den røde SER go' ud - så den er jeg spændt på "dommen" over!

Unknown sagde ...

Den kan du godt sætte herren i huset til at lave et cetera, tager ingen tid og smager vidunderlig. Er også meget spændt på dommen, for det er efterhånden svært at finde på en ny rød sild.

Nille sagde ...

Jeg tror, at jeg dropper arbejdet i morgen og smutter forbi ;-) Jeg er nok verdens største sildeelsker!!! Mine tænder løber i vand bare ved billedet!!!

Unknown sagde ...

Nille - for dælen da - afsted med dig NUUUUUU, der er altid plads til én til ;o)

Marianne sagde ...

Jeg har lige printet den hvide silde opskrift ud så bruger vi den på påskebordet på mandag - så må vi se hvad folk siger :-)

Unknown sagde ...

Glæder mig til at læse Marianne - om den falder i gæsternes smag.