søndag den 20. april 2008

En hyldest til

en stor mester: Jørn Utzon blev 90 den 9. april, og jeg glemte helt at hejse flaget - suk. For mange, mange år siden (25 - 30), fik jeg en sølvsmed (Noe, kan desværre ikke finde noget om ham) til at lave en ring, som der kun skulle være denne ene af. Allerede dengang, var jeg totalt vild med de ting/bygninger, som Utzon har udtænkt. Hans 3 børn præsterer heldigvis også smukke kunstværker og bygninger, som vi alle kan glædes over. Men det blev en hyldest til Operahuset i Sydney, at temaet til ringen blev udformet over:
Ville bare så gerne ned og se den bygning, men for dælen da, det er dyrt. Må lige vinde en masse penge eller en rejse, så er jeg den der er fløjet. Har godt nok haft den ring på i rigtig, rigtig mange år, og forleden dag blev den fundet frem:
Prøvede at ha' den på en hel dag - igen - men det gik desværre ikke. Den er massiv og dermed meget tung, men det er jo nok bare et spørgsmål om vane, for smuk er den.Billederne af hånden er fra kl. 06:30 og det ser ud til at blive en fantastisk smuk dag, håber og ønsker jer en skøn skøndag.

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tja, så MÅ du jo komme til Aalborg og se den nye Utzon-bygning, som er en hyldest til den gamle, oprindelige Aalborg-dreng - OG tegnet af ham selv - den er næsten færdig nu. Ringen er lige min stil - Utzon-inspireret eller ej ;-)den er virkelig fantastisk smuk!!!

Unknown sagde ...

Det er da lige det jeg må et cetera. Jeg har "kun" set Bagsværd kirke (her er lyset helt fantastisk), som Lin har udsmykket, og Paustians Hus i Nordhaven ved København (også helt vildt smukt lys). Det må være en gave, at kunne lave sådanne smukke ting.
Du må gerne låne ringen ;o)

Anne sagde ...

En mann jeg aldri har hørt om, men som jeg nå vet litt om. Operahuset i Sidney skal visst rives, for så på gjennoppbygges, sies det ?? Ikke vet jeg hvorfor, men det ble sagt under åpningen av operaen her.

Nydelig ring, enkel og vakker.

Og takker for mail... har allerede en ide i hode :-))

Fin søndag ønskes en venn.

Unknown sagde ...

Anemone - be nice ;o)

Det var da dejligt, at du lærte noget nyt i dag. Han er bare så dygtig, du skulle se hans hus "can lis" på Mallorca - det er guf for øjnene. http://www.dac.dk/visKanonVaerk.asp?artikelID=2725

Nille sagde ...

Smuk ring Sister - og dejligt med de ting, som er helt unikke og man selv har designet! Og så morgenfrisk som altid... hav en dejlig søndag!

Unknown sagde ...

Tak Nille - er også glad for den - men den bliver ikke brugt længere, men den er der ;o)
Altid morgenfrisk og i godt humør. I lige måde skøn søndag.

Anonym sagde ...

Han har også tegnet vandtårnet i Svaneke (http://www.mmas.dk/Artikler/322-2004/Svaneke%20Vandt%C3%A5rn%20p%C3%A5%20ny%2020-krone%20fra%20Danmarks%20Nationalbank.asp), hvor min mormor er født. Det er noget pænere end "silderøgeriet" på havnen her i Aalborg...

Unknown sagde ...

Har hørt fra andet steds, Stine, at "silderøgeriet" ikke er så populært. Men jeg glæder mig nu til at se det alligevel.

Anonym sagde ...

Det kan jeg godt forstå - jeg tror også det bliver flottere når de er færdige :-)

billedmager sagde ...

Det er en flot ring du bærer på din finger. Jeg kan specielt godt lide de spejlinger der er i den.

Unknown sagde ...

Stine - det håber og tror vi på.

Billedmager - tusind tak, er også glad for den, men bærer den ikke længere. Det er godt set, mht. spejlingerne ;o)