mandag den 19. november 2007

Tinitus i øjnene - igen

ja undskyld, men nu må det ud, og denne gang går det altså ud over de udemærkede arkitekter. Den lille citron - min bil - skulle atter på værksted. Den holder åbentbart meget af de gæve gutter på det lokale værksted. Denne gang var det dog herren i huset, der havde behov for at vise kræfter, kablet til håndbremsen er knækket i den ene side. Han er stærk - er han - bare han ville bevise det på en lidt billigere måde. Men jeg valgte at gå hjem - igen - og denne gang med "tinitus i øjnene".

Her gør det altså virkelig ondt, hvad er der dog tænkt på? Begriber det ikke. Tag nu endelig ikke på vej. Det er arkitekterne jeg går efter, ikke ejerne af husene. Jeg aner ikke hvem, som ejer/bor i husene.

Der er måske nogen, der har et romantisk forhold til disse el-huse. Jeg har ikke, mener at de skæmmer naturen, lige så voldsomt som lygtepæle. Det øverste står lige ud for stuevinduerne til et hus, hvem der kom først, ved jeg ikke. Det nederste er dog noget kønnere, men det står også og skæmmer udsigten for 2 - 3 huse.Fra den ene og den anden side. Her gør det virkelig ondt. Hvem giver i sin tid byggetilladelsen? Vil og kan aldrig forstå det.Dette hus er jo egentlig meget fint, lige med undtagelse af, at man har fjernet symmetrien i stueetagen. HVEM i h... h... h...... finder på at fjerne vinduerne. Jamen altså. Måske fordi der skulle bankes en "lille" skorsten ned i taget med forbindelse til en pejs. Hvad ved jeg? Huset er i sin tid opført af brødrene Prom i deres storhedstid. Landsbyen lider fortsat voldsomt under disse brødres storhedsvanvid.Her er det tilbygningen. Suk, suk og atter suk. Der burde være symmetri, så huset ikke "vælter" - uden tilbygningen.Men hallooooo - skal man ikke feje for egen dør først. Hader dette "skur", som herren i huset har banket ned. Men når man kommer fra en gård, ned til en pragtfuldt murermestervilla, uden nogen form for udhus eller længe til opbevaring, så bliver man nødt til at opføre noget "midlertidigt". Er vi mange, der kender til dette midlertidige? Det står der i årevis. Nå det var bare det jeg ville sige - hej.

6 kommentarer:

et cetera sagde ...

Du har ret, har du... Jeg "lider" til dels selv under at bo i et skam-moderniseret hus - meget har vi fået rettet - men det kostede at flå al indmad ud af huset - i 80'erne og var så ubeskrivelig og kæmpestor en omgang, at vi først nu er ved at komme os - og nu trænger det hele gud-hjælpe-mig igen! Især udvendigt - og med de forfærdelige 70'er vinduer som blev sat i vores gamle hus dengang - men de giver et fantastisk lys - de store skændsler!

Anonym sagde ...

Hørt!!! -jeg kan heller ikke have dårlig arkitektur. Fint at vi har forskellig stil og smag, men det skal være med respekt for huset, at man laver om og bygger til.
-Siger jeg der selv bor i et hus uden symmetri, fordi husets tidligere ejer synes der skulle være en emhætte, der hvor der var vindue. Så nu mangler huset et "øje" Ville nu gerne have det lavet om... meeeen tja så går tiden... ;-)

Mahalo sagde ...

Nu gør årstiden/vejret heller intet for at "løfte" disse huse lidt...det kribler i fingrene (og hovedet!) for at komme med nye (tiltrængte) ideer :-D

Anonym sagde ...

hvor ser du dog mange ting der ikke burde være...jeg er helt enig,,også i af elmaster bør fjernes. Det skal de heldigvis inden længe på "min" vej..det eneste jeg kan tænke på..er ..hvor skal de små fugle varme deres tæer henne, når ledningerne er væk?? Hej

Anonym sagde ...

Du er skrap ved de hus-ombyggere, men du har ret. Især den med at blænde vinduerne til ære for en stor pejs, man må spørge, hvad de har i hovedet. Jeg husker, at det var el-skrot, de har i hovedet.
Forsyningsledninger kan graves ned, men de kan nu også give karakter til en landevej; der går vist en del energi tabt ved at grave dem ned, måske har man fundet bedre isolatorer og materialer, så det ikke er så meget, der går til spilde. Men de lokale ledninger kan graves ned uden større tab.
Jeg har en fornemmelse af at man ser grimme huse steder, hvor der har været krise, og pænere huse i rigere kvarterer. Der skal være nogen til at betale og undgå, at det midlertidige skur bliver permanent.
De kønneste huse mærker man at der har været tænkt på, kælet for.

Unknown sagde ...

Tusind tak til jer alle 5 for gode og medgivende kommentarer.

Anne - hvor sad fuglede før, der kom el-ledninger?

Donald - giver dig så evigt ret mht. krise osv. - men her i denne landsby, er der bare de smukkeste villa'er indimellem, og så bliver mine øjne så kede af det, når disse rædsler dukker op.