søndag den 13. april 2008

Projekt Klematis

Jagten på den perfekte klematis, gik ind kl. 9:28 i dag, på "Flemmings Planteskole". Det er Jens til venstre. Planteskolen må være én af de smukkest beliggende i landet - simpelthen. Vi har aldrig været der før - hvad skulle vi dog der? Har 3.400 m2 brakjord, som med garanti, aldrig bliver til noget. Men nu har Anemone givet mig en havemand - venter i spænding - hvad han kan udrette.Hvis der ikke bliver udrettet noget, får han hovedet på en granitstolpe, som herren på dette billede. Undskyld på forhånd, men hvad skal man lige bruge disse granit - "og hvad det ellers skal symbolisere" - stolper til i sin have? Billige var de ikke.Det blev til en "general sikorski clematis", som egentlig skulle have stået i den firkantede skjuler (som kostede mere en planten), men vi fandt et egnet sted, hvor den kan stå af sig selv, og bare kravle deropad.Vædske skal der til, så nu venter og håber vi godt nok, i spænding. Tak mor for skønt påskeæg - det var, hvad vi valgte, at bruge påskeægspengene til.

13 kommentarer:

Bambi72 sagde ...

En Klematis går man aldrig galt i byen af...
Pst. husk at beskytte den nederste del af planten mod direkte sollys ;-)

Marianne sagde ...

Jeg bare elsker Klematis - jeg må køre ned og se din...

Anonym sagde ...

klematiser er guds gave til handy og knap så handy mænd, for de skjuler de fleste små fejl ;-) Og så er den smuk at se på samtidig.

Nille sagde ...

Der er rigtig gået blomster i den hos tvillingerne - dejlig weekend-tidsfordriv!

Hav en dejlig søndag aften!

Det gule hus sagde ...

Wow for en sej mor, du har. Så forstår jeg da alting meget bedre :-D
Klematiser er frygtelige flotte, jeg fik to sidste år, men er bange for at mine evner ikke rækker til at få dem til at gro.

Anne sagde ...

Klematiser og Kaprifoler er nok mine hageyndlinger også.

Men når Bushèrne kommer nå, ffår du nok også en svimmingpool skal du se....

Her ser du bildet fra i går. Se så utrolig vakker dronningen var her.

http://www.kjendis.no/2008/04/13/532385.html?i=7

Klem herfra i kvelden.

johanne sagde ...

Klematis er smukke. Som Bambi siger...husk at beskytte roden mod sollyset. Sæt en lille kant forneden, evt. et bræt omkring, eller store sten el.lign. Jorden, hvor roden ligger lige nedenunder, tåler ikke direkte sollys.

Unknown sagde ...

Hvor skoent med en klematis. Jeg ville oenske der var nogen der ville komme og plante hos mig:)

Unknown sagde ...

Bambi - tak, det råd fik vi ikke på planteskolen.

Marianne - må du det? Kom i næste uge og hold øje med sønnen ;o)

Gemalen - tak for skønne råd og velkommen til bloggen.

Nille - der er nok mest travlt over i Aalborg - her blev det til omplantning af samtlige kaktusser. Det var godt og tiltrængt.

Yes Lis - og hun er en skrap dame ;o) Håber og tror på mine evner til klematis, ellers køber vi bare en større ;o)

Anemone - Jens ville ha en kaprifolie, bare det at der begynder at være interesse for nogen planter er STORT. Ønsker bare en sø i haven, den som vi har fået tilladelse til at grave - for år tilbage ;o)
Flotte kjoler og flot Dronning - du har ret.

Hvor er jeg glad for det råd Johanne - må lige overfalde manden når han kommer hjem ;o)

Kat - velkommen til bloggen - skal jeg sende Jens?

Lotte sagde ...

Klematisser har det meget bedre plantet direkte i jorden end i en krukke/skjuler - så I foretog det rigtige valg.

Når man anbefales at skærme rødderne/jorden mod sol handler ikke så meget om lyset i sig selv, for der er temperaturen, der er problemet. Rødderne trives bedst, hvis de er plantet lidt køligt - og det fremmes selvfølgelig ved at holde jorden i skygge.

Unknown sagde ...

Lotten - sætter bare så stor pris på, at have dig med som læser. Det er jo guld værd - både for mig og mange andre - med garanti.
Tusind tak.

Anonym sagde ...

Jeg bifalder valget :-) Der er også en helikopter der hedder "Sikorski" - og helikoptere elsker jeg jo! - og jeg tror at din klematis og helikopteren er opkaldt efter samme general :-)Desuden er det en ualmindelig smuk farve!

Unknown sagde ...

Et cetera - det var godt nok svært at vælge - men lad os håbe, det hele lykkedes, så skal der købes flere. Tak for "sikorski"-oplæringen, for jeg kunne nemlig ikke stå for navnet (og farven ;o)